به گزارش روابط عمومی مرکز جامع آرن ، سومین دوره از مجموعه کارگاههای مغز و مهارت مرکز آرن با هدف با هدف آموزش مهارت ایده پردازی و شکل دهی به هیجانات و احساسات درونی از طریق فیلم نامه نویسی به بزرگسالان در مرکز آرن برگزار شد . این کارگاه که با تدریس خانم لیلی خاتمی ( فوق لیسانس سینما از دانشگاه تهران ) و خانم لیلا پاپلی یزدی ( فوق دکترای باستان شناسی و جنسیت از فرانسه ) در 27 ساعت در مرکز آرن برگزار شد ؛ شامل سرفصل های آموزشی زیر بود :
سرفصل هایی که خانم لیلی خاتمی در چهارمین کارگاه مغز و مهارت تدریس کرده و در دورۀ بعدی این کارگاه که به زودی در مرکز آرن مجدداً برگزار خواهد شد نیز تدریس خواهند کرد :
طراحی داستان و شرح نظریه کاناوال باختین
ا- رابطه ی داستان و زندگی ( داستان استعاره ای برای زندگیست )
2- تاثیر تسلط برفن نگارش روی شکوفایی استعداد
3 – واژه شناسی ساختار داستان
4- تجلی شخصیت
5- ساختار و کارکردهای شخصیت
6 – احساس زیباشناختی
7- معنا و جامعه
8- قهرمان کیست
9- درباره خطر کردن
10 – نوشتن از درون به بیرون
11 – اصول جستجو
12 – قانون کشمش
13 – رابط حدیت نفس نویسنده و نقاط عطف داستان
14 – انتقال های عاطفی
15 – اصل تخاصم
16- مسئله حفظ توجه بیننده
17- مسئله غافلگیری
18 – مسئله تصادف
19 – مسئله چاله ها
20 - کرم ذهن
21 – نوشتن از بیرون به درون
موراکامی و عادت واره های نویسنده گی
1 – نویسندگی به مثابه ماراتن
2- استقامت
3- لزوم محافظت از جسم ، ذهن و روان نویسنده
3- نویسندگی برای رضایت از خویشتن
کارناوال باختین
1 - پرهیز از تک صدای و فضا دادن به همه صدا های موجود در داستان .
2 - قانون کارناوال :خیال پردازی ، شادمانی ، آزادی .
سرفصل هایی که خانم لیلا پاپلی یزدی در چهارمین کارگاه مغز و مهارت تدریس کرده و در دورۀ بعدی این کارگاه که به زودی در مرکز آرن مجدداً برگزار خواهد شد نیز تدریس خواهند کرد :
رمان گروهی ( اصالت برداشت فرد )
رمان گروهی ایده ای است که محور آن دیالوگ است، دیالوگی بر مبنای زمان و مکان. موضوع محوری این دیالوگ فردیت فردِ آموزش گیرنده یعنی "من" اوست . نخست یک بار فرد من را در زمان حال و سپس در دو نسلِ پدر و مادر و پدربزرگ مادربزرگش بازخوانی خواهد و سپس، آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت. در مبحثِ من، دو موضوع ذهن و بدن مورد توجه است. در تمرینهای اول تلاش می شود که آموزش گیرنده در سطح بسیار ناخودآگاه "من" را تعریف کند و سپس مربی با استفاده از تئوری های علوم انسانی به او آموزش خودآگاه بودگی در زمینه ی "من" را می دهد. در این فرایند دوباره از دانشجو خواسته می شود که من دوم را بنویسد. این منِ دوم عمدتا در سطح خودآگاهانه تری قرار می گیرد. در مرحله ی بعد هر کدام از دانشجویان، "من" خود را با دیگران به اشتراک می گذارد و در موردش دیالوگ می کند. این مرحله در خودآگاه شدن ذهن بسیار حائز اهمیت است از این رو که دانشجو خود شباهتها و تفاوتهای روایتش با دیگران را کشف می کند. مربی در واقع تلاش می کند خوانشی انسان شناختی از این تفاوتها و شباهتها ارائه کند.
نکته ی دومِ مورد بحث "بدن" این من است. در این فرایند، بدن از منظر مرلوپونتی مد نظر است. تلاش می شود دانشجو بتواند به فهم عینی ای از موضوع بدنِ من/ بدن دیگری دست یابد. از تمام این مراحل هشت یادداشت حاصل می شود که در کلیت و پس از مراحل ویراستاری در "رمان گروهی" جمع آوری می شوند.
علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های آیندۀ مرکز آرن می توانند از طریق زیر با مرکز آرن در ارتباط باشند :
به بخش کارگاه های آموزشی مراجعه نمایند.
همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ با شماره های ۵ – ۳۸۴۶۳۶۵۳ – ۰۵۱ تماس حاصل فرمایند.
با نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید در تماس باشند .
از طریق عضویت در خبرنامۀ آرن در جریان آخرین اخبار و اطلاعات مرکز قرار بگیرند .
در کانال رسمی مرکز آرن در تلگرام عضو شوند .